tirsdag den 2. juli 2013

Yndlings hindbærcupcakes med lakridsicing

I sidste uge hvor min dygtige søster fik sin studenterhue placeret fint på sit hoved, skulle der selvfølgelig kage til champagnen! Jeg besluttede mig for, at lave disse cupcakes, som vitterlig er mine all-time yndlings cupcakes. Det er simpelthen de bedste cupcakes, og jeg har endnu ikke oplevet at servere dem for nogen, som ikke kunne lide dem. Og alle kan ofte spise mere end én ;-) Desuden er der altid nogen, der vil have opskriften efter at have smagt dem, så ja de er gode. I dagens studenter-anledning lavede jeg frostingen rød med pasta farve :-) Prøv dem, du vil ikke fortryde!!


Hindbærcupcakes med lakridsfrosting (inspiration: emilysalomon, ca. 12 stk)
Ingredienser kagerne:
110 g smør
180 g rørsukker
2 store æg
250 g hvedemel
1 tsk vanillepulver
1 1/2 tsk bagepulver
125 ml letmælk
200 g hindbær (frosne kan med fordel bruges)
100 g grofthakkede mandler
evt. 50-100g hvid chokolade grofthakket

Ingredienser icing:
110 g smør
60 ml letmælk
300-400 g flormelis (måske mere alt efter hvilken konsistens, man ønsker)
1 spsk engelsk lakridspulver (mere eller mindre alt efter smag og behag)
evt. et par dråber frugtfarve/pastafarve (her et par dråber rød pasta farve)


Fremgangsmåde:
- stil alle ingredienserne til kagen ud på køkkenbordet lidt før du begynder, så de næsten når at have samme temperatur
- forvarm ovnen til 160 grader (varmluft) og kom papirsmuffinforme i en muffinplade med plads til 12
- pisk smør og sukker hvidt og luftigt nogle minutter med en elpisker
- tilsæt æggene et ad gangen og pisk grundigt efter hvert
- bland de tørre ingredienser i en skål for sig
- hæld 1/3 af melet (gennem en si) i smør-sukker blandingen og pisk grundigt
- hæld 1/3 af mælken i og pisk igen
- således fortsætter man, til der ikke er mere mel og mælk
- vend de hakkede mandler og chokolade i dejen
- nu skal hindbærene forsigtigt vendes i (her er det en fordel, hvis bærene stadig er halv-frosne, for så går de ikke sådan lige i stykker eller gør dejen våd og lyserød)
- bag kagerne i 20-25 min. til de er gyldenbrune

- imens kagerne er i ovnen laves icingen, hvor smør (stuetemperatur), mælk, 1/3 af flormelisen og lakridspulveret piskes i omkring 5 min
- tilsæt gradvis mere flormelis indtil den ønskede konsistens er opnået
- tilføj evt. lidt frugtfarve og pisk
- dæk icingen (hvis den skal stå lang tid, så dæk skålen med et vådt klæde!) 
- pisk den igennem igen lige inden den skal bruges
- jeg fyldte icingen i en engangssprøjtepose dagen inden den skulle bruges, hvor jeg sørgede for, at der ikke kom luft til icingen, for så størkner den lidt

- lad kagerne køle helt af inden de dekoreres med icingen og pynt (pynten skal på med det samme inden frostingen sætter sig og stivner)
- nyd!!





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar