torsdag den 1. august 2013

Jordskokkesuppe

Jeg elsker suppe, og jeg elsker jordskokker, så dette er en af mine yndlingretter. Derfor blev jeg meget glad, da jeg fandt en portion jordskokkesuppe i vores fryser for nylig. Selvom det er sommer og vejret er godt, så kan en varm suppe altså også være lækker at spise - specielt i regnvejr :-) Jordskokkerne begynder at komme frem om 1-2 måneder, så nu er I forberedt med den bedste opskrift i verden! Suppen er nemlig meget smagfyldt, cremet og ja bare lækker!

Tip: de fleste slags suppe er meget velegnet til nedfrysning, så derfor laver jeg altid store portioner, så der er lidt til fryseren, og så der dermed er lidt til de travle dage!


Jordskokkesuppe til 4 personer (inspiration: Claus Meyers bog Almanak)
Ingredienser:
500g jordskokker
½ løg
1 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
1 liter hønsebouillon eller vand
½ dl piskefløde
salt
peber
evt. 2-3 spsk cidereddike/almindelig eddike
evt. 3 kviste timian

Fremgangsmåde:
- rens jordskokkerne med en ren skuresvamp
- skær jordskokkerne i grove tern
- pil løg og hvidløg og skær i grove tern
- sauter jordskokkerne let i en gryde med olivenolien sammen med løg, hvidløg og evt. timian (sauter et par minutter, grøntsagerne skal ikke tage farve!)
- tilsæt bouillion eller vand og lad koge i 10-15 min eller til jordskokkerne er møre
- tilsæt nu piskefløde og kog suppen i et par minutter
- tag suppen af varmen og blend den glat med en stavblender
- smag først nu til med salt, peber og eddike (vigtigt for hvis salt bliver tilsat før kan jordskokkerne ikke blive kogt møre)
- server suppen evt. med sprødstegt bacon på toppen :-)


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar