onsdag den 11. september 2013

Prinsesse vafler

Jeg elsker, som min søster, alt med rødbeder. Måske er det dog mest farven, som rødbederne giver, at jeg elsker. Jeg lavede for nyligt disse lækre prinsesse vafler. Se hvordan dejen har stort set den samme fine farve som min pink margrethe skål! :-) Der er meget lidt sukker i dejen til disse vafler (1 spsk) som evt. kan erstattes af et sødemiddel, men alligevel er de dejligt søde, da bananen også giver sødme. Desuden har jeg tilføjet så lidt smør, som jeg synes er muligt, uden fare for at de brænder fast eller mister noget i smag og konsistens. Selvom disse vafler er forsøgt gjort sundere, så smager de præcis som vafler skal smage! Jeg spiste mine med en smule af min hjemmelavede nutella, men ellers vil jeg foreslå peanutbutter, mandelsmør, skyr, vanillesirup eller en anden lækker sirup eller måske bare nogle friske frugter eller bær.

Tip: dejen kan sagtens stå i 1-1½ døgn i køleskab, men bagepulveret mister sin virkning allerede efter nogle timer, og desuden kan bagepulveret have tendens til at give en bismag, når det er blandet i den våde dej i mere end et par timer, men dette er altså ikke farligt!


Prinsesse vafler (8-10 stk.)
Ingredienser:
200g mel (evt lidt mere)
3 tsk bagepulver
1 spsk sukker med lidt top (25g)
2 æg
1 godt moden banan
100g rengjort og skrællet rødbede (som skal rives fint)
4 dl mælk
50 g smør
1 tsk vanillepulver eller nogle twist med vaniljetwister


Fremgangsmåde:
- i en skål blandes det tørre (mel, bagepulver, sukker, vanillepulver)
- smelt smør (jeg gør det i mikrobølgeovn)
- i en anden skål moses bananen meget grundigt, så der ikke er klumper
- i samme skål tilsættes æggene og rødbeden rives ned i skålen på et meget fint rivejern
- pisk æggemassen, så det hele bliver godt blandet
- tilsæt nu den smeltede smør og mælken, og pisk igen
- nu blandes de tørre ingredienser ned i de våde
- tilføj evt. Lidt mere mel hvis dejen er for tynd
- sæt dejen i køleskab til senere bagning eller gå igang med vaffelbageningen nu
- opvarm et vaffeljern og smør lidt fedtstof på
- lav nu alle vaflerne (brug lidt mindre end 1 dl pr. vaffel)
- nyd nu de fine lyserøde vafler :-)




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar