torsdag den 12. september 2013

Rugbrød lavet på surdej

Livet i Australien er godt, men det jeg savner allermest er rugbrød! Jeg besluttede mig derfor for at lave mit eget. Dette var ikke helt så nemt, som jeg havde troet, da man ikke kan få rugkerner her...men jeg fik heldigvis lov at lave en specialbestilling i en helsekost forretning, og fik kernerne bragt til mig. Dette var dog alt arbejdet værd, for nu har jeg endelig lækkert, frisk dansk rugbrød! Familien jeg bor hos, har selvfølgelig ikke rigtige rugbrødsforme, så jeg måtte være lidt opfindsom med deres kageforme ;-) Rugbrødet blev virkelig lækkert, fuld af smag, svampet og groft lige som jeg godt kan lide det!!


Tip: denne opskrift giver meget rugbrød! Behold derfor et stykke rugbrød i køleskabet af gangen, og frys resten (skåret i mindre stykker) ned med det samme - hvis rugbrødet bliver frosset ned med det samme, er rugbrødet som nybagt hver gang du tager et stykke op fra fryseren :-)

Rugbrød lavet på surdej (ca. 2-3 rugbrød)
Ingredienser surdej (1.dag):
5 g gær
1 dl vand
1 dl ymer/tykmælk/ylette/kærnemælk
150 g groft rugemel
1 tsk groft salt

Ingredienser grunddej (4. dag):
Surdej
1,25 l vand
2½ dl ymer/tykmælk/ylette/kærnemælk
1 spsk sirup
2 spsk groft salt
½ kg knækkede/skårne rugkerner
1 kg groft rugemel

Ingredienser færdig dej (5. dag):
½ liter kogende vand
½ kg knækkede/skårne rugkerner

Fremgangsmåde 1. dag:
- rør gæren ud i vandet, og tilsæt dernæst alle de andre ingredienser (alt skal være godt rørt ud)
- placer surdejen i en høj slank beholder med låg, og lad låget været på, til du igen skal behandle surdejen
- surdejen må ikke stå for koldt, da den så kan ske at mugne, og surdejen skal altid stå ved stue temperatur


Fremgangsmåde 4. dag: 
- kom surdejen i en meget stor skål (helst ca. 5 liter)
- rør alle ingredienserne i, og rør det godt ud
- stil dejen tildækket med låg eller lignende til næste dag (ca. 24 timer)


Fremgangsmåde 5. dag: 
- i en skål: hæld kogende vand over rugkernerne
- lad dem stå og trække i mindst 30 minutter
TIP: tag nu evt. ca. 3 dl (275 g) fra og put i et glas med låg eller en lukket pose, og stil det på køl, for så har man nemlig en surdej til næste gang, man får lyst til at bage et rugbrød (hvis du bruger denne surdej fra køleskabet, skal du begynde ved punktet "fremgangsmåde 4. dag")
- fordel dejen i forme, der er smurt eller er beklædt med bagepapir, og lad dem stå og hæve et lunt sted i 3 timer
- efter hævningen bages rugbrødene ved 200 grader i 2 timer på den nederste rille i ovnen (efter en time lægges der et stykke bagepapir oven på hvert af rugbrødene for at undgå at overfladen bliver for hård eller brændt)



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar