torsdag den 24. oktober 2013

Asian-style fiske-ret med dampede ris

Her i Darwin bliver der spist rigtig meget asiatisk mad, fordi Darwin ligger så tæt på Asien. Derfor synes jeg, at jeg lige ville lægge noget af det lækre asiatisk-inspirerede mad, som vi spiser, ud på bloggen i dag. Denne ret er super nem at lave og smager himmelsk, og er altså perfekt hverdags aftensmad. Grønsagerne kan sagtens varieres alt efter humør og sæson! Desuden er retten perfekt til frokost dagen efter, hvis der altså er noget tilovers! ;-) 


Asian-style fiske-ret med dampede ris (4 personer)
Ingredienser:
2 cm skrællet ingefær
2 fed hvidløg
3 stilke frisk koriander (stilke og blade adskilles)
2,5 cm frisk citrongræs (i Danmark købes citrongræs i asistiske supermarkeder og i perioder i større supermarkeder)
600 g hvid fisk (jeg brugte barramundi, som er en australsk fisk)
200 g jasmin ris
700 g blandet grøntsager (jeg brugte zucchini, broccoli og gulerod)

Fremgangsmåde: 
  • Tænd ovn på 200 grader
  • I en skål med stavblender eller i en blender blandes ingefær, hvidløg og citron græs og blendes sammen 
  • I sølvpapir lægges fisken og den blendede masse smørres på
  • Kom lidt vand i bundet sådan så fisken bliver dampet og ikke bliver tør
  • Luk sølvpapir-indpakningen ligesom en lille pakke og kom sølvpapirspakkerne med fisken i ovnen (ca. 20-30 min, kommer an på hvilken fisk der benyttes) 
  • I en si vaskes risene grundigt 
  • Jeg dampede mine ris indtil de blev tilberedt, ved at placere en si i gryden (hvor der er vand op til sien), dette tog ca. 18-20 min med låg på
  • Imens i en anden gryde kog/damp dine grønsager (mine var skåret i stænger)
  • Server retten sammen og pynt med koriander blade, som vist på billedet
  • Spis eventuelt med soya som tilbehør
Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar