lørdag den 26. oktober 2013

Chili con carne

Jeg elsker chili con carne! Hele min barndom er jeg gået sulten i seng, hvis der en sjældent gang blev serveret chili con carne. Derfor er det også meget overraskende, at det nu faktisk er min yndlings-hverdagsret ;) Jeg spiser chili con carne både sommer og vinter, men selvfølgelig mest i vinter perioden. Jeg har afprøvet en del udgaver af chili con carne både med chokolade, kanel, hakkede tomater og jeg ved ikke hvad, men denne enkle udgave er altså den bedste! Jeg køber kun bønner i lage fra mærket Bon Appetit (de kan købes i Føtex og Bilka, hvor de ofte er på tilbud til 5kr), for der er virkelig forskel på kvaliteten af dåse-bønner, og selvom jeg elsker bønner, så har jeg altså smagt nogle varianter, som jeg næsten ikke havde lyst til at spise, fordi de var så melede og tørre. Denne udgave af chili con carne er desuden ret så billig, da der er til 4 personer i denne opskrift.


Chili con carne (4 personer)
Ingredienser:
300-350g hakket oksekød
1 dåse kidney-bønner i chililage
1 dåse baked beans i tomat-lage
1 stort løg
3 fede hvidløg
1,5 dl vand
1 lille dåse tomat pure
1 lille dåse majs
Lidt stødt chili eller frisk hakket chili efter smag (smag dig frem!)
1 spsk worcestersauce
1-2 spsk HP sauce
Nogle dråber tabasco efter smag
1 tsk god chayenne peber
1 tsk salt
1 tsk karry
Evt. 1 lille rødbede groftrevet hvis du ligesom jeg ikke bruger kulør, da det giver en lidt brun farve 
Evt. 1-2 små gulerødder groftrevet
Evt. 1/2 squash groft revet

Fremgangsmåde:

  • Steg hakkede løg og presset hvidløg i lidt olie 
  • Tilsæt kødet og steg indtil det hele er brunet
  • Tilføj nu begge slags bønner, vand, tomat puré og grøntsager (rødbede, gulerødder og squash)
  • Tilsæt nu alle krydderier og saucer og smag til efter dine egne smagsløg
  • Jeg serverer altid chili con carne med fuldkorns pastaskruer og evt. med lidt revet rød cheddar på toppen


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar