søndag den 10. november 2013

Frosne mango-kokos barer

Fordi jeg pt bor i troperne, er jeg begyndt at tage på mango-"jagt"! Ja, dvs. jeg står med en 4 meter lang pind med en krog og prøver at få mangoer ned fra træerne! :-) Og de er så lækre! Aldrig i mit liv har jeg smagt mangoer, som er så lækre og friske! Derfor lavede jeg endnu en lækker frossen snack, hvilket jeg slet ikke kan få nok af! Mango og kokos går rigtig godt sammen, og de er faktisk den perfekte kombination! Jeg ved, at I hjemme i Danmark ikke ligefrem har mulighed for at plukke mangoer gratis ligesom jeg, men denne opskrift kan sagtens bruges med mango på dåse, hvor man bare dræner saften fra, før man blender mangoen! Disse mango barer er lækre, fulde af smag og cremede! En perfekt lille mundfuld, hvis den lille sult melder sig! ;-)


Frosne mango-kokos barer
Ingredienser:
220 g vand
200 g rør sukker
2 håndfulde macadamia nødder (hakket groft)
1300 g mango kød (altså uden skal og sten, man kan godt bruge mango fra dåse eller mango fra frost)  
2 limefrugter (saften herfra) ca. 20 g
400 g kokos fløde* (kan evt. erstattes af almindelig fløde)

* læg 1 dåse kokosmælk på køl i nogle timer og brug herefter kun den faste del af indholdet i dåsen


Fremgangsmåde:
  • Kog sukker og vand i en tykbundet gryde
  • Lad koge ved middelhøj varme under omrøring i ca. 5 min, eller til massen bliver lidt tykkere, lidt ligesom sirup
  • Lad sukkermassen køle helt af, stil det eventuelt i fryseren i 30 min 
  • Imens ordnes mangoerne dvs. de skrælles og stenen skæres fra (hvis du bruger friske mangoer)
  • Kom mango kød, sukkermassen og limesaft i en blender, eller en skål med en stavblender
  • Blend til du har en cremet masse
  • I et stort fad beklædt med bagepapir kommes de hakkede macadamia nødder ned i og de overhældes den blendede mangomasse (vigtigt: gem 1 cup dvs. omkring 2 dl til senere brug) 
  • Kom fadet med mangomassen i fryseren i ca. 3-4 timer (eller til mangomassen er frosset så meget, at et nyt lag kan hældes på)
  • Når mangomassen er helt frossen blendes eller piskes den gemte mangomasse (som var sat tilside) og kokos fløden
  • Hæld kokosmassen over den frosne mangomasse og stil i fryseren igen 
  • Når kokoslaget er helt frossent, skæres små snack barer ud og lægges i en dåse eller ligende i fryseren, så de er parat til servering! 

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar