lørdag den 9. november 2013

Low carb småkager {sukkerfri}

Disse småkager er en perfekt snack, der er forholdsvis sund, og disse småkager stiller hurtigt min sukker- og snacktrang bare ved 1-2 af disse ;-) Min yndlings søndag aftens beskæftigelse er at se River Cottage på DR2 hvis jeg har tid, og når jeg ser det, får jeg altid lyst til selv at gå i køkkenet :-) Derfor kom jeg til at bage disse småkager i søndags, for kage kan nemlig næsten reddede en trist og kedelig mandag for mig :-) For at disse småkager bliver LCHF-venlige og glutenfri bruges mandler i stedet for havregryn. Jeg ville også have brugt mandler, men var desværre løbet tør!


Low carb småkager {sukkerfri} (16 stk)
Ingredienser: 
30g smør
45g sukrin gold (eller anden sødning)
1 æg
1/2 tsk vanilleekstrakt
45g kokosmel
30g havregryn eller mandler
½ tsk bagepulver
25g groft hakket chokolade
Evt en håndfuld hakkede nødder

Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 180 grader varmluft
  • I en skål piskes smør og sukrin gold luftigt
  • Tilsæt æg og vanilleekstrakt og pisk igen
  • Blend havregryn/mandler og kokos til fint mel i en anden skål med stavblender/minihakker
  • Den blendede mel og bagepulver røres i den våde masse
  • Hvis dejen er for våd tilføjes der lidt havregryn eller kokosmel
  • Tilsæt nu den hakkede chokolade og evt. hakkede nødder
  • Form kugler og tryk dem flade (diameter skal være 3-4 cm)
  • Kom småkagerne i den varme ovn, og bag kagerne i 12-15 minutter
  • Herefter tages kagerne ud og lad stå på en rist og afkøle indtil de er helt kolde
  • Opbevar i en kagedåse  
Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar