fredag den 1. november 2013

Super sunde chocolate chip cookies

I dag udgiver vi vores indlæg nummer 200(!), og det fejres selvfølgelig med en skøn opskrift på cookies, som er lækre og sunde! Findes der noget bedre end super sunde, men dog stadig syndige kager og cookies?! Vi tror det ikke :-) Tak til alle der besøger vores blog hver dag :-)

Jeg elsker cookies! Og disse cookies er ufatteligt lækre! Bløde og lækre at tykke i, og så endda fulde af smag. Derudover så indeholder disse næsten kun gode og sunde ting, hvis man altså lige ser bort fra chokoladen.. men lidt chokolade ugenligt skal man jo have :-) Disse cookies kan jeg stærkt anbefale. Endda også bare hvis man spiser dejen som cookie-dough! Dejen var utrolig lækker!! :-)


Super sunde chocolate chip cookies
Ingredienser:
150 g havregryn
280 g mel (kan ersattes af blendede glutenfri havregryn hvis dejen ønskes glutenfri)
1 tsk baking soda
80 g kokossukker eller sukrin gold (brun farin kan benyttes i stedet)
1 spsk stevia (kan erstattes med normal sukker)
100 g macadamian nødder (eller andre nødder fx valnødder eller mandler)
50-100 chocolat chips af høj kakao procent (eller normal chokolade grofthakket)
2 tsk vanilje ekstrakt
4 spsk (ca. 35 g) flydende kokos olie (i kolde Danmark skal det nok smeltes i en gryde...oliven olie kan benyttes, hvis man ikke har kokosolie)
10 spsk mælk


Fremgangsmåde:
  • Tænd ovn på 200 grader varmluft 
  • I en skål (gerne en røremaskine) røres alle de tørre ingredienser sammen
  • Der skal røres godt
  • Tilsæt de våde ingredienser og rør godt til dejen bliver jævn
  • Tilsæt slutteligt hakkede nødder og chokolade (da der i Darwin er 35 grader, var min chokolade rimelig smeltet, og derfor blev mine cookies chokolade-brune - hvis du vil have cookiesne ligesom mine, så smelt dit chokolade let inden du tilsætter det i dejen)
  • Da dette er en stor portion, gemmer jeg altid halvdelen af dejen i fryseren til enten cookie-dough eller til en anden god gang, hvor der mangler lidt lækre cookies
  • Form små kugler og sæt dem på køl i ca. 5-10 min. 
  • Fordel cookiesne på en bageplade beklædt med bagepapir og pres dem flade
  • Bag dine cookies i ca. 7-10 min, eller til de ser lidt under-bagte ud
  • Lad cookiesne køle af i min. 10 på den varme bageplade, da de derfor nemlig bliver "bagt" færdige uden for ovnen 
  • Nyd dine cookies med god samvittighed :-)

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar