fredag den 24. januar 2014

Banan og lakrids skumfiduser

Skumfiduser er altså meget undervurderet! Og hjemmelavede skumfiduser smager virkelig godt! Jeg har altid troet, at skumfiduser krævede en masse mærkelige ingredienser, og at det var vildt besværligt at lave, men pludselig fandt jeg denne opskrift, hvor alle ingredienserne var i mit køkken! Disse skumfiduser tager ingen tid at lave, og så er de nemme at lave (2. gang var det specielt piece of cake!). Jeg kan desuden forestille mig, at børn ville være ellevilde med at hjælpe med at lave deres egne skumfiduser og fx vælge smag og farve.
NB: hvis du ikke har en røremaskine, men derimod kun en skål med elpiskeris, så lærte jeg, at det er bedst at halvere denne opskrift eller benytte en skål med en meget stor omkreds (den skal være meget stor), da skumfidus-massen ellers er svær at piske og styre, de den er meget sej

Tip: til denne opskrift skal der helst bruges et sukkertermometer, men den angivne kogetid for sukkerlagen på 20min passede faktisk stort set præcis for hvornår lagen var 110grader ved begge mine sukkerlager, så jeg ville godt turde lave skumfiduser selv uden et termometer :-)


Banan og lakrids skumfiduser (1 bradepande, inspiration: kvalimad)
Ingredienser:
400g sukker
2 dl vand
1 vanillestang (kornene herfra)
20 blade husblas
ca. 200g flormelis (ca. halvdelen i bunden af bradepanden og resten på toppen af skumfiduserne)

Tilsæt hvis banan skumfiduser:
1 spsk banan aroma (evt. mere)
Lidt gul farve (helst pastafarve)

Tilsæt hvis lakrids skumfiduser:
4 spsk lakridspulver
Fremgangsmåde:
  • Læg husblas'en i blød i koldt vand (læg et blad i af gangen ellers klistrer de sig sammen)
  • Kog sukker, vand, kornene fra vanillestangen og bananaroma/lakridspulver
  • Imens sies ca. 100g af flormelisen ud i bunden af en bradepande eller anden form (der skal ligge et dækkende lag)
  • Lad sukkermassen koge indtil temperaturen er 110grader hvilket er efter 20 minutter
  • Når denne temperatur er nået vrides husblas'en fri for vand
  • Husblas'en tilføjes nu sukkermassen i gryden en af gangen og skal gerne smelte helt deri
  • Hæld sukkerlagen i en skål (gerne i røremaskine) og lad evt. køle i 5 minutter
  • Begynd nu at piske massen
  • Der skal ca. piskes i 10-20 minutter indtil at massen er så stiv, at der ikke falder noget ned fra piskeren hvis denne løftes
  • Herefter skal massen i formen (kig evt. på filmen her hvordan det er smartest at gøre)
  • Det er svært at forklare på skrift, men jeg brugte en dejskraber og fik klistret en del af marengsmassen fast i de to siden af formen og fik herefter nemt udfyldt mellemrummet og fordelt massen fint over det hele (jeg blev altså ikke klistret ind i marengsmassen ligesom ham i filmen!)
  • Drys herefter resten af flormelisen på toppen af marengsmassen
  • Når massen er helt kold kan der let skæres firkanter af massen med en kniv 
  • Disse vendes i det overskydende flormelis for ellers klistrer de sig sammen igen
  • Opbevar i lufttætbeholder eller en frysepose
  • Kan holde lang tid da det jo næsten kun er sukker, men de er allerbedst når de er nylavet ;-)

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar