torsdag den 23. januar 2014

Hurtigt madbrød med mandler og forårsløg

Jeg elsker brød! Ja brød er og bliver nok den helt store synder for mig. Hver gang jeg laver suppe, så skal der altså lidt brød til. Så da jeg forleden dag igen havde lavet den lækre kartoffel-porre suppe, så skulle der noget ekstra lækkert brød til. Jeg havde dog ikke ret meget tid, så det skulle være hurtigt at lave. Derfor lavede jeg dette lækre madbrød, som ikke skal æltes, hvilket gør bagningen meget lettere. Desuden tager brødet ingen tid at lave. For at gøre brødet ekstra specielt, kom jeg mandler og forårsløg i. Dette gjorde brødet friskt og lækkert, hvilket efter min mening gjorde brødet perfekt! :-)


Hurtigt madbrød med mandler og forårsløg
Ingredienser:
4 dl lunkent vand (lillefinger varmt)
50 g gær
1 dl yoghurt natural (eller A38)
2 spsk olivenolie
50-60 g mandler (groft hakket)
1 tsk fint salt (evt. hvidløgs salt)
500 g hvedemel (gerne fuldkorns hvedemel)
75 g hytteost
25 g forårsløg (hakkede)



Fremgangsmåde:
  • Gæren røres ud i vandet 
  • Tilsæt alle de resterende ingredienser, og rør godt sammen 
  • Hæld den klistrede dej ud på en bradepande beklædt med bagepapir, og lad dejen hæve sådan i 20 min. 
  • Tænd ovn på 250 grader varmluft
  • Bag brødet i ca. 15-20 min midt i oven eller til det er let gyldent på toppen 
  • Server brødet med en suppe eller salat eller bare med pålæg 


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar