onsdag den 29. januar 2014

Sukker- og glutenfri müslibarer med poppede ris {sukkerfri}

Som nogen måske har opdaget, så er vi kæmpe fans af müslibarer! Og vi gider ikke müslibarer, der smuldrer, så derfor er vi store tilhængere af müslibarer lavet med kondenseret mælk (se herherher og her)! Jeg har tidligere været træt af, at de ellers så perfekte müslibarer med kondenseret mælk var fyldt med en masse sukker, så derfor har denne opskrift været under optræk længe. Alligevel vil jeg gerne indrømme, at jeg blev lidt skuffet over resultatet, da disse müslibarer overhovedet ikke er søde nok til min smag, for jeg er åbenbart blevet forvent til at müslibarer skal være forholdsvis søde :-( Til andre der ikke har sådan nogle skøre idéer i deres hoveder, er jeg sikker på at disse müslibarer vil være et hit! Desuden er de poppede ris perfekte i müslibarer, det må I altså prøve!

Tip: evaporeret mælk er lidt sværere at finde end kondenseret mælk, men det købes hos asiatiske supermarkeder eller etniske grønthandlere (for aarhusianerne kan jeg fortælle at usødet kondenseret mælk kan købes ved den asiatiske butik Far East Trading på Banegårdsgade)

Tip: hvis I vil læse mere om evaporeret mælk vs. kondenseret mælk, så læs med her


Sukker- og glutenfri müslibarer med poppede ris {sukkerfri}
Ingredienser:
1 dåse evaporeret mælk/ikke-sødet kondenseret mælk
1 spsk sukrin+ (blanding af sukrin og stevia)
Evt. 1 spsk banan aroma
250g glutenfri havregryn
50g kokosmel
50g tørrede tranebær
50g sesamfrø
70g poppede ris (evt. plus nogen som drys ovenpå)
65g græskarkerner
65g hørfrø

Fremgangsmåde:
  • Forvarm ovnen til 130 grader varmluft
  • Beklæd en bageform (fx en lille bradepande) med bagepapir. 
  • Varm kondenserede mælk i en gryde 
  • Bland alle ingredienserne (på nær de poppede ris) i en skål og tilsæt den varme kondenserede mælk
  • Rør godt rundt til mælken har fordelt sig i blandingen
  • Tilføj nu de poppede ris og rør godt 
  • Fordel blandingen i bageformen, og giv derefter blandingen et let pres med en ske
  • Drys evt. med poppede ris  
  • Sæt bageformen i ovnen og bag i 1 time eller til müslibarerne har fået en svag gyldenbrun overflade
  • Når blandingen er færdigbagt skal det køle af i min. 30 min. før man skærer barer i passende stykker 
  • Lad dem derefter afkøle helt
  • Opbevar i en kagedåse eller en lufttæt beholder
Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar