torsdag den 6. februar 2014

Mættende salat med sorte bønner

For nogle uger siden blev jeg uddannet bygningsdesign ingeniør, men jeg er allerede startet i skole igen for en uge siden for at tage en kandidat. Derfor er det igen madpakke-tid! Jeg er inde i en periode, hvor jeg slet ikke har lyst til at spise rugbrødsmadder, der har ligget fire timer i en taske. Derfor er en bønnesalat perfekt, da sådan en mætter super godt! For tiden har jeg en kæmpe portion sorte bønner liggende i fryseren lige til at tage lidt op og fx komme i salater eller i chili con carne. Inden de kom i fryseren, stod de i blød i 12 timer og blevet derefter kogt i 1½ time. På pakken stod der, at de kun skulle koges i 30 minutter, men da var mine bønner ikke møre. Det er MEGET vigtigt at koge bønner til de er helt møre, for ellers er de faktisk giftige og giver derfor maveonde, diarre mm..


Mættende salat med sorte bønner (1 pers.)
Ingredienser:
50g quinoa 
50g bulgur
100g kogte sorte bønner (evt. ½ dåse drænet)
Ca. 0,8 dl mynte pesto
1 avocado 

Fremgangsmåde:
  • Tilbered de sorte bønner som anvist på pakken (de skal dog være kogte møre), og lad dem derefter køle helt af
  • Kog quinoa og bulgur som anvist på pakken (de kan godt koge sammen), og lad derefter køle af i en si
  • Lav pestoen således
  • Alle ingredienserne blandes sammen
  • Skær avokadoen i tern (hvis det er en madpakke, så medbring avokadoen hel og skær den i tern lige inden salaten skal spises)
Charlotte

2 kommentarer:

  1. hvordan var det lige at pestoen skulle laves.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan trykke på "mynte pesto" og så kommer du videre til opskriften :-) Ellers er linket her http://colorfulfunliving.blogspot.dk/2014/01/myntepesto.html
      - Charlotte

      Slet