søndag den 9. marts 2014

Ramsløg


Jeg er kæmpe fan af ramsløg! Vidste I fx at ramsløgets grønne blade indeholder 20-40 gange mere C-vitamin end citroner, og at de er smækfyldt med sunde antioxidanter? Derudover har ramsløg også alle de samme sunde egenskaber som hvidløg. Der er allerede fine, nye ramsløgsskud i de danske skove, og selv i Netto har jeg set, man kan købe en potte med ramsløg. Derfor får I nu et indlæg om ramsløg, og hermed også en påmindelse om at komme i skoven og plukke egne ramsløg :-) Jeg kommer nok aldrig til at købe ramsløg, når man kan plukke så mange, man har lyst til helt gratis i skovene ;-) Jeg har sidste år skrevet et indlæg om ramsløg, som jeg synes, I skal kigge på, hvis I har lyst til at prøve kræfter med at finde jeres egen ramsløg i skoven, for man skal nemlig være forsigtig, for der findes også giftige planter i skoven, som ligner ramsløg ret meget! Desuden er det virkelig vigtigt at skylle hvert et ramsløgsblad virkelig grundigt. Jeg må nok hellere lige påpege, at det pt kun er de fine, nye skud, man kan finde (hvilket vist skulle være de lækreste), men om 1-3 uger vil der være rigtig mange og store ramsløgsblade :-) Jeg skal vist snart have hevet vores mor og vores hund Fie med i skoven. Det ville være skønt i det dejlige forårsvejr, som vi har i dag, men her står den desværre på eksamenslæsning i dag ;-) Kig herunder for inspiration til brug af ramsløg i madlavningen. Jeg skal i hvert fald have lavet et lager af ramsløgspesto til min fryser, så der engang imellem kan nydes skøn pesto.


Herunder kommer lidt inspiration til hvad man kan bruge ramsløg til:
Kylllingekødboller med ramsløg i tomatsovs
Ramsløgssalt
Ramsløgspesto
- Tilføj i wokretter eller andre varme retter i stedet for hvidløg
- Udskift hvidløg med ramsløg i fx tzatziki
- Brug ramsløg i stedet for forårsløg
- Benyt ramsløg som en krydderurt til at drysse på toppen af en lækker ret


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar