fredag den 30. maj 2014

Rabarbersaft {sukkerfri}

Jeg havde for nylig køleskabet fyldt med rabarber fra både min mors og min kærestes søsters have, og da jeg pt er på felttur med studiet i 11 dage, måtte jeg finde noget at bruge rabarberne på inden jeg tog afsted. Jeg ville dog gerne have, at det blev noget, som var sundt, og at det var noget som også vil bringe lykke når jeg igen er hjemme fra felttur og pludselig står midt i en lidt for travl eksamensperiode. Denne rabarbersaft, er jeg sikker på, vil bringe alle lykke! Når man laver sukkerfri saft, så er holdbarheden meget kort. Derfor har jeg frosset saften ned i isterningposer lige da den var færdig, for så er holdbarheden meget lang :-) Denne saft er ikke hvinende sød, men den smager så godt! Specielt fordi den har en mild note af anis i smagen!


Tip: hvis saften ikke er sød nok, tilføjes bare lidt sødning efter saften er blevet siet og den varmes evt. lidt op igen indtil det er smeltet

Rabarbersaft {sukkerfri}
Ingedienser:
500g rabarber
1,5 dl kokossukker (eller anden sødning)
1 liter vand
5-7 stjerneanis

Fremgangsmåde:
  • Skær rabarberne i 1 cm skiver
  • Kom det i en gryde med vand, kokossukker og stjerneanis
  • Lad koge indtil rabarberne er helt udkogte
  • Si herefter saften 
  • Lad køle af 
  • Hæld i isterning poser og kom i fryseren (jeg brugte 4 isterningposer)
  • Når der skal drikkes lækker rabarbersaft, kommes 2-3 rabarbersaft-isterninger i et glas og der fyldes op med koldt vand
  • Nyd :-)
Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar