lørdag den 24. maj 2014

Sundere græskar-kokos muffins

Jeg elsker at eksperimentere med sundere versioner af kage, da jeg derfor får lidt mindre dårlig samvittighed, når jeg ender med at spise en masse kage ;-) Ja det er lidt mit evige problem: jeg bager så meget, at folk omkring mig ikke rigtig kan følge med... og ja, mad skal jo ikke gå til spilde, så jeg ender normalt selv med at spise en del haha ;-) Disse muffins er lækre, bløde i midten og sprøde på ydersiden. Græskarpuréen gør dem rigtig søde og lækre, og der er derfor ikke brug for ret meget sødemiddel for at gøre dem super lækre. 


Sundere græskar-kokos muffins
Ingredienser:
70 g mandelmel (blendede mandler med skal)
70 g kokosmel (fintmalet, blend eventuelt tørret kokos)
70 g spelt mel
1 tsk bagepulver
0,5 tsk natron
1,5 tsk kanel
0,5 tsk muskatnød
0,5 tsk ingefær
0,5 tsk vanilje pulver
lidt salt
150 g græskar puré (damp små firkanter af græskar i ca. 15-20minutter og blend herefter)
2 æg
5 spsk ahorn sirup
80 ml kokosolie
250 ml kokosmælk
saften fra en halv appelsin



Fremgangsmåde:
  • Tænd ovn på 180 grader varmluft
  • Kom alle de tørre ingredienser i en skål/rørmaskine og bland dem godt
  • Tilsæt æggene og rør godt
  • Tilsæt derefter resten af de våde ingredienser, og rør dejen godt (den skal være meget klistret) 
  • Kom dejen i muffins forme, og bag dem i ca. 25 min eller til de er lækkert gyldne
  • Lad dem køle helt af inden de spises


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar