tirsdag den 3. juni 2014

Gammeldags pæretærte

Nogle gange er det bare helt ok at synde lidt... derfor bagte jeg for nylig denne originale danske pære tærte, til min nye værts familie. Da jeg ikke har været hos familien særlig længe, så har de ikke smagt så meget dansk mad endnu, så det måtte jeg jo lige lave om på! Og da alle lå hjemme og var syge, inklusiv mig selv, skulle der jo noget lækkert til! Derfor kreerede jeg denne tærte, da den ikke ligefrem kræver meget energi at lave, hvilket er rart når man er syg ;-) Familien elskede denne tærte! Jeg serverede den med cremefraise rørt op med vanilje. 


Gammeldags pæretærte
Ingredienser:
150 g smør
240 g hvedemel
125 g sukker
1 tsk vanilje ekstrakt
0,5 tsk ingefær
1 æg
1 spsk vand
4 pærer


Fremgangsmåde:
  • Smelt smøret i en gryde 
  • Bland sukker, vanille ekstrakt og ingefær i smøret 
  • Rør mel i sammen med æg og vand 
  • Rør dejen godt sammen, og lad den hvile i køleskabet i 1 time i en plasticpose
  • Tænd ovn på 200 grader
  • Tag halvdelen af dejen og rul den fladt ud, så den kan bruges som bund, og kom den i formen 
  • Skræl pærerne og del dem i halve og fjern kærnehuset
  • Fordel dem på bunden 
  • Rul resten af dejen ud i en stor cirkel
  • Læg dejen på som et låg
  • Lav eventuelt lidt dekoration af resten af dejen 
  • Bag kagen i ca. 40 min. 
  • Nyd med flødeskum eller cremefraise rørt op med vanille 

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar