lørdag den 21. juni 2014

Nemmeste gulerodsboller med luftig og saftig krumme

Jeg har aldrig brugt dejkrogene til min elpisker, altså som i aldrig...men det er jo virkelig dumt, for de kan jo ælte dej, så man ikke selv behøver sætte fingrene i det! Disse boller er så lækre, så nemme at lave, og så er de endda enormt billige at lave. De har en sprød og sej skorpe, og krummen er saftig og luftig! Princippet bag disse boller er faktisk ligesom med grydebrødet, og jeg er specielt fan af den luftige og saftige krumme!


Tip: jeg bagte disse boller kun med hvedemel, da bollerne derved bliver mest muligt luftige, så husk at være opmærksom på det, hvis du tilsætter noget grovere mel.

Nemmeste gulerodsboller med luftig og saftig krumme (inspiration: madling)
Ingredienser:
15g gær
5,5 dl vand
2 1/2 tsk groft salt
650g mel
3-4 dl gulerods pulp fra slowjuicer (af 4-5 gulerødder)*
* man kan også bruge revet gulerødder, men så skal der nok kun tilsættes 5 dl vand


Fremgangsmåde:
  • Rør gæren sammen med vandet
  • Tilføj salt, mel og gulerods pulpen
  • Ælt med elpisker med dejkroge i 5-10minutter
  • Sæt låg på skålen og sæt den i køleskab i 6-12 timer
  • Når bollerne skal formes benyttes to spiseskeer, da dejen er meget flydende
  • Tip: vær forsigtig her, jeg kom til at "trække" dejen fra hinanden, og det betød, at en del luftbobler i dejen blev ødelagt - næste gang vil jeg prøve at "skære" hver klump af dejen fra nede i skålen vha. skeerne, hvis den forklaring giver mening?
  • Lad bollerne hæve i 30 minutter
  • Bag ved 200 grader varmluft i 30 minutter
  • Nyd bollerne (de holder sig dejligt saftige i mange dage)



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar