søndag den 29. juni 2014

Speltbrød med havregryn

Ja her kommer endnu en opskrift på brød, men vi er også ret store fans af brød, og vi bager åbenbart ret meget brød for tiden. Brød er min evige synder! Jeg elsker det, og jeg ville altid vælge brød frem for søde sager. Så ja, her kommer altså opskriften på et lækkert brød, denne gang et brød der er lavet på speltmel, havregryn og yoghurt. Det er lækkert svampet i krummen, og så holder det sig godt i køleskabet...selvom det nu ikke holdte specielt længe hos os, for det blev meget hurtigt spist! ;-)


Speltbrød med havregryn
Ingredienser: 
300 dl kold vand
20 g gær
1 dl græsk yoghurt
2 spsk olie
1 spsk groft salt
2 dl havregryn
200 g groft speltmel
300 g hvedemel


Fremgangsmåde: 
  • Bland vand, gær, græsk yoghurt og olie i en skål
  • Rør det godt sammen
  • Tilsæt havregryn og speltmel og rør godt med en grydeske 
  • Tilsæt hvedemel lidt efter lidt
  • Ælt dejen godt sammen
  • Sæt film over skålen og stil den på køl natten over gerne minimum 10 timer 
  • Næste morgen tages brødet ud af køleskabet
  • Lad den herefter stå 1 times tid til efterhævning ved stuetemperatur 
  • Bag brødet ved først 250 grader over og under varme i 7 min 
  • Sænk derefter varmen til 175 de næste ca. 40-45 min. 
  • Nyd lunt med lækkert pålæg
Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar