torsdag den 16. oktober 2014

Peanutbuttercups {sukkerfri}

Jeg elsker peanutbutter, og jeg elsker mørk chokolade! Det er først for nylig, at jeg har smagt en ægte amerikansk peanutbuttercup, og det var selvfølgelig lige noget for mig. Amerikanerne fylder peanutbuttercups med masse sukker og smør, så jeg måtte derfor afprøve, om det virkelig var nødvendigt. Jeg tilføjede 8g sukker til 50g peanutbutter i min ene portion, og det giver en lidt mere slik-agtig peanutbuttercup. I min anden portion tilføjede jeg intet til peanutbutteren, og jeg må sige, at der ikke var den store smagsforskel, så næste gang jeg laver peanutbuttercups, som skal benyttes som mellemmåltid, så vil jeg ikke tilføje sukker....men hvis der skal spises peanutbuttercups i stedet for slik en fredag aften, vil jeg nu stadig tilføje sukker :-)


Peanutbuttercups {sukkerfri} (16 konfektforme)
Ingredienser:
100g mørk chokolade
2 spsk peanutbutter (50g)
Evt. 1 tsk brun farin (4g) og 2 tsk flormelis (4g)


Fremgangsmåde:
  • Bland evt. peanutbutter med brun farin og flormelis, og rør det godt med en ske
  • Tilføj lidt salt hvis den peanutbutter, der benyttes, ikke indeholder salt i forvejen
  • Hak chokoladen og smelt halvdelen over vandband
  • Når den ene halvdel chokolade er smeltet tages skålen af vandbadet og resten af chokoladen tilsættes
  • Rører lidt indtil alt chokoladen er smeltet
  • Herefter kommes der et lille lag chokolade i bunden af 16 konfektforme, og de kommes i fryseren i nogle minutter
  • Når chokoladen i bunden er størknet, rulles kugler af peanutbutteren som lægges midt i konfektformene
  • Herefter fyldes formene op med smeltet chokolade
  • Bank forsigtigt formene i bordpladen så eventuelle luftbobler forsvinder
  • Kom peanutbuttercupsne i fryseren i 5-10 minutter
  • Herefter opbevares de i køleskab eller evt i fryseren





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar