fredag den 27. marts 2015

Langtidshævet groft franskbrød med chiafrø

Igen igen bliver der bagt brød i mit køkken. Jeg ved godt, at alle forsøger at undgå brød.. men det kan jeg nu ikke, tror jeg elsker det lidt for meget ;-) Men så kan man jo altid lavet brødet ekstra sundt og proteinrigt, så man får lidt mindre dårlig samvittighed. Jeg er blevet rigtig stor fan af at bage med chiafrø, som ikke smager af meget, men som giver brødet en masse protein og andre lækre sager, som dermed gør, at brødet mætter i længere tid.


Langtidshævet groft franskbrød med chiafrø
Ingredienser:
25 g gær
3 dl koldt vand
1 spsk honning
2 tsk salt
1 æg
1 tsk chiafrø
3 spsk hørfrø
50 g knækkede hvedekerner
1 spsk oliven olie
250 g fuldkorns hvedemel
250 g hvede mel
Lidt sesamfrø til at dysse på toppen




Fremgangsmåde:
  • I en stor skål røres gæren godt ud i vandet 
  • Dernæst tilsættes honning, salt, æg, chiafrø, hørfrø, knækkede hvedekerner og oliven olie 
  • Efter dette er rørt godt sammen tilsættes fuldkorns hvedemelet 
  • Tilsæt nu hvedemelet lidt af gangen til dejen er mættet 
  • Kom dejen over i en slip-let/silikone franskbrøds form, og kom film og derefter et viskestykke på toppen 
  • Dejen sættes nu på køl i minimum 8 timer, gerne omkring 10 timer 
  • Efter hævningen drysses der evt. med lidt sesamfrø på toppen 
  • Herefter sættes brødet i en KOLD ovn, der tændes på 200 grader over-under varme 
  • Fransbrødet skal bages i ca. 30-35 min. eller til det er gyldent på toppen 
  • Nyd det nybagte franskbrød med lækkert pålæg eller uden :-)


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar