onsdag den 11. marts 2015

Ovnbagt laks med peberfrugt og asparges

Jeg elsker laks! Laks, laks, laks!! Her den anden dag, fandt jeg nogle billige laksefileter med skind, så de blev jo selvfølgelig købt omgående. Jeg elsker, når man kan lave lakseskindet dejligt sprødt, så det også bliver lækkert. Den ovenstegte laks blev serveret med lidt grønsager, og derudover serverede jeg laksen med lækker rodfrugtmos. Det var en perfekt kombination, som helt sikkert skal afprøves igen :-)


Ovnbagt laks med peberfrugt og asparges
Ingredienser:
2 stk laks med skind
1 spsk olie
1 spsk citronsaft
3 fed hvidløg
1 rød peber
100 g asparges i glas (glasset vejede 180g i alt med væske)
1 tsk sesamfrø


Fremgangsmåde: 
  • Tænd ovnen på 250 grader grill
  • Kom laksefileterne i et ovnfast fad med skindsiden op ad
  • Smør olien ud over skindsiden af laksen 
  • Derefter fordeles citronsaften udover laksen sammen med hvidløgene, som knuses oven på laksen
  • Kom laksen i ovnen på en af de øverste riller i ovnen, sådan så de er tæt på varme legemet
  • Laksen skal i første omgang have 10 min. 
  • Imens snittes den røde peber og aspargesne skylles
  • Efter 10 min i ovnen tages laksen ud, og rød peber og asparges fordels omkring laksen (ikke på laksen, da det vil gøre skindet blød) 
  • Derefter skal laksen i ovnen igen i ca. 4 min. 
  • Slutteligt tages laksen ud, og sesamfrøene fordeles over laksen, og laksen kommes i ovnen i ca. 2 min. 
  • Servér denne lækre laks med tilbehør så som salat, grøntsager, rodfrugtmos eller lignende

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar