mandag den 6. april 2015

Citron mandler

Jeg er ret uudholdelig at være sammen med, hvis jeg er sulten. Derfor har jeg ofte enten en lille snack bøtte med nødder/frø/kerner eller en quest bar med mig, hvis er afsted længere tid ad gangen ;-) Derfor lavede jeg for nylig disse citron mandler, som smager sindssygt lækkert! Prøv dem!


Citron mandler (inspiration: anna-mad)
Ingredienser:
200 g mandler
1 stor øko citron eller 2 små
2 spsk smagsneutral olie (fx rapsolie)
1 spsk salt
1 knivspids peber


Fremgangsmåde:
  • Kom mandlerne i kogende vand
  • Efter 5-10 minutter kan de smuttes
  • Rør citronsaft, fintrevet citronskal, olie, salt og peber godt sammen indtil saltet er opløst
  • Bland de smuttede mandler og citronlagen sammen i et glas med låg og stil det i køleskabet
  • Lad mandlerne stå i 4-5 timer
  • Herefter hældes lagen fra mandlerne, og mandlerne fordeles på en bageplade med bagepapir
  • De bages ved 120 grader over-undervarme indtil væden er fordampet og mandlerne er gyldne og sprøde 
  • Dette tager 45-60 minutter, og der skal evt. skrues ned til 100 grader efter 30-40 minutter hvis mandlerne bliver for mørke (mine fik 30minutter ved 120 grader og 25 minutter ved 100 grader)
  • Lad de ristede mandler afkøle og tørre helt på bagepladen gerne natten over
  • Hvis mandlerne efter de er afkølet viser sig at være bløde, kan man give dem lidt tid i ovnen igen 



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar