lørdag den 11. april 2015

Snickers kage

Jeg har længe ville prøve at lave denne snickers kage! Derfor bagte jeg den for nylig, da jeg havde fået påskeferie :-) Heldigvis skulle min kæreste øve med sit band dagen efter, så han fik kagen med derhen. De var vilde med kagen! Jeg selv synes også, kagen er virkelig lækker, men selvom jeg elsker søde sager, så kan jeg kun spise et lille stykke af denne kage før det bliver for meget ;-) En virkelig lækker, virkelig syndig og virkelig fantastisk kage!

NB: på billederne er kagen lavet i en lille bradepande (25x35cm), og derfor er kagebunden ikke særlig høj, men jeg synes klart, at kagen er bedst, når den laves i en springform med diameter på omkring 21 cm, for så bliver bunden højere.


Snickers kage (10-14 personer, en springform med diameter på 21 cm eller deromkring (på billederne er kagen lavet i en lille bradepande og er derfor ikke så høj), inspiration: emilysalomon)
Ingredienser bund:
200 g blødt smør
4 dl sukker
3 æg
4 dl mel
1,5 tsk bagepulver
250 g peanuts

Ingredienser karamel:
1,5 dl fløde
1,5 dl sirup
75 g smør
3 dl sukker

Ingredienser chokolade:
200-250 g chokolade (jeg brugte en 45% chokolade)
0,25-0,5 dl fløde


Fremgangsmåde:
  • Start med at lave kagen
  • Pisk smør og sukker godt
  • Tilsæt æg et ad gangen og pisk godt hver gang
  • Bland mel og bagepulver og vend i blandingen
  • Fordel dejen i en springform beklædt med bagepapir
  • Fordel peanuts over hele overfladen, og tryk dem lidt ned i dejen
  • Bag kagen ved 200 grader i ca. 1 time (hvis kagen laves i en lille bradepande, skal den ca. have 45 minutter)
  • Imens kagen er i ovnen laves karamellen
  • Ingredienserne til karamellen bringes i kog og simrer ca. 20 min til den tykner når man tester den i koldt vand (hvis man har et sukkertermometer er karamellen klar når temperaturen er 125grader)
  • Tjek at kagen er færdigbagt også i midten med en strikkepind eller lignende
  • Prik lidt huller i den varme kagebund, når kagen er færdigbagt
  • Fordel karamellen over kagen, og prik igen med en strikkepind i kagen, så der gerne komme en masse karamel ned i kagen
  • Lad kagen og karamellen køle helt af
  • Bland chokolade og fløde, og kom kort tid i mikrobølgeovn indtil alt er smeltet
  • Fordel chokoladeganachen på kagen
  • Lad stivne helt før kagen nydes i godt selskab!
  • Kagen kan sagtens fryses, og den tør rimeligt hurtigt op





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar