torsdag den 14. maj 2015

Koldthævet hvedebrød med skyr

Det er ved at være meget meget lang tid siden, jeg sidst har bagt brød. Jeg er begyndt virkelig at forsøge at stoppe med at bage... Men ja det holdte jo så ikke så længe! Normalt spiser jeg køleskabshavregrød som denne, hvor jeg varierer med forskellige frugter. Men efter en weekend som bestod af alt for meget arbejde, ja så fik jeg sådan lyst til at bage, så det blev til dette super lækre og mega svampede brød, som helt sikkert skal bages igen næste gang, jeg lige får lyst til brød :-) 


Koldthævet hvedebrød med skyr
Ingredienser:
3 dl vand
10 g gær
ca. 2 dl skyr
0,5 tsk salt
1 tsk kokossukker
15 g hørfrø
1 spsk hvedeklid
70 g knækkede hvedekerner
250 g fuldkornshvedemel
150 g hvedemel


Frengangsmåde:
  • I en skål opløses gæren i dejen
  • Derefter røres skyr helt ud i gær-vandet
  • Derefter tilsættes salt, kokossukker, hørfrø, hvedeklid og knækkede hvedekerner
  • Rør derefter fuldkornshvedemelet i
  • Slutteligt tilsættes hvedemelet og dejen røres godt igennem 
  • Kom dejen ned i en silikone franskbrødsform, og kom film på toppen, og stil den på køl natten over (minimum 8 timer)
  • Næste dag: stil brødet i en kold ovn, over/under varme på 190, og lad brødet bage i ca. 40 min. eller det det er let gyldent 
  • Nyd brødet lunt og dejligt

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar