fredag den 15. maj 2015

Ultimativ karamelliseret brownie

Denne brownie er nok den vildeste og lækreste kage jeg til dags dato har smagt i mit liv! Hold nu op hver gang jeg laver den, bliver jeg næsten chokkeret over hvor lækker og tung den er. Og ja efter min mening både må og skal en brownie være tung, da det hjælper til, at man ikke spiser mere end et stykke ;-) Den karameliserede top giver lige prikken over i'et i lækkerhed, og den nedsunkne karamel, gør bare at hver bid bliver så utrolig lækker.


Ultimativ karamelliseret brownie (inspiration: chocolat)
Ingredienser:
100 g smør
100 g mørk chokolade
2 æg
2 dl sukker
1 dl mel
1 dl kakao
et nip salt
0,5 dåse kondenseret mælk
100 g lys chokolade


Fremgangsmåde:
  • I en gryde smeltes smør, og derefter smeltes den mørke chokolade deri
  • Tænd ovn på 170 grader over-under varme 
  • I en skål piskes æg og sukker med en el pisker til æggesnapsen er lys og luftig
  • Vend smeltet smør og chokolade i æggemassen 
  • Derefter vendes kakao, mel og salt i (det er vigtigt at det ikke røres i men vendes forsigtigt i, sådan så den luftige æggemasse forbliver luftig)
  • I et ovnfast fad bekældt med bagepapir kommes dejen i 
  • Hak den lyse chokolade, og drys det oven på dejen
  • Slutteligt hældes den kondenserede mælk over 
  • Bag kagen i ovnen i ca. 40 minutter (til sidst i bagetiden skal man holde meget øje med, at karamellen ikke brænder på) 
  • Nyd kagen som den er eller med en kugle lækker vanilje is til :-)


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar