mandag den 8. juni 2015

Bagt cheesecake med cremefraiche lag

De sidste to gange jeg har lavet cheesecake er det no-bake versionen, det er blevet til. Så da jeg skulle medbringe desserten til en aften med nogle veninder, og jeg desuden havde lyst til cheesecake, blev det til, at jeg lavede min yndlings bagte cheesecake. Den smager så godt! Jeg synes bagt cheesecake har en skøn karamel-smag, som no-bake desværre ikke har, men tilgengæld er no-bake udgaverne ofte mere luftige. Denne cheesecake har to forskellige lag, og det øverste lag bliver helt blankt og forbliver hvid hvilket jo ser super flot ud :-)


Bagt cheesecake med cremefraiche lag (25x25cm form men brug gerne en mindre form, så der kommer mere højde på kagen)
Ingredienser bund:
110 g smør
300 g digestive kiks

Ingredienser oste-creme:
2 æg
400 g flødeost naturel
Fintrevet skal fra 1/2 citron
100g sukker
1 tsk vanillesukker

Ingredienser cremefraiche-creme:
50 g sukker
2 tsk vaniliesukker
5 dl cremefraiche (jeg bruger mindst 18%)


Fremgangsmåde:
  • Start med at tage alle ingredienser ud af køleskabet og lad dem stå gerne 30-60 minutter - dette er vigtigt da specielt oste-cremen nemt kan skille (hvilket min gjorde denne gang, derfor er oste-laget ikke særlig højt på denne kage desværre - dette gør dog ikke noget ved smagen!)
  • Tænd ovnen på 180 grader varmluft
  • Beklæd en lille bradepande eller en springform med bagepapir
  • Smelt smørret (evt. i microbølgeovn)
  • Knus digestive kiksene enten ved at komme dem i en frysepose og slå med noget hårdt på dem indtil de er knuste eller kom dem i en blender/minihakker
  • Hæld kiksekrummerne op i det smeltede smør, rør det godt sammen, og fordel det til en jævn bund i formen
  • Lav nu oste-cremen ved at komme flødeost, æg, sukker og vanillesukker i en skål
  • Pisk til cremen er helt glat (vær forsigtig og pisk ikke for længe, for hvis der piskes i for lang tid eller for hurtigt, kan cremen risikere at skille)
  • Oste-cremen hældes ud over kiksebunden og bages nu i ovnen ca. 20 min ved 180 grader varmluft eller indtil cremen er fast
  • Tag nu kagen ud af ovnen, og lad den køle af i ca. 20 minutter (ovnen slukkes ikke!)
  • Lav imens cremefraiche-cremen ved at blande cremefraichen med sukker og vanillesukker
  • Når kagen er kølet godt af, hældes cremefraiche-cremen udover kagen
  • Stil kagen tilbage i ovnen, og bag den ca. 10 min eller til øverste lag er nogenlunde fast og ikke blævrer, når du rører formen
  • Herefter afkøles kagen og sættes i køleskab mindst 6 timer inden servering
  • Server fx med skiver af friske jordbær ovenpå eller en anden frugt eller bær
  • Ellers kan jeg anbefalde at lave en gele udfra denne fremgangsmåde 



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar