fredag den 28. august 2015

Grove boller uden surdej

Da jeg holdte fødselsdag for hele vores store familie blev en portion af disse boller lavet sammen med en portion af durum-græskarkerneboller. Min surdej opfører sig lidt mærkeligt for tiden desværre, så jeg tænkte, at nu hvor jeg ville få mange gæster på besøg, var det nok smart at ikke bruge min surdej for en sikkerhedsskyld ;-) Disse boller smager dog virkelig godt selv uden surdej! De er tilpas grove, og samtidig er dejen så våd, at krummen er dejligt saftig, og at der er store luftlommer. Bagningen gør bollerne perfekt sprøde og lidt seje :-)


Grove boller uden surdej (inspiration: twin-food)
Ingredienser:
10g gær
6 dl vand
70 g havregryn
130 g rugmel
400g hvedemel
2 tsk salt


Fremgangsmåde:
  • Rør gæren ud i vand sammen med salten 
  • Tilsæt havregryn og rugmel
  • Brug en røremaskine eller en håndmikser med dejkroge til at få rørt hvedemelen godt i dejen
  • Ælt nu dejen i mindst 15 minutter med håndmikser/røremaskine (dejen skal være klistret, elastisk og "flydende")
  • Stil dejen på køl (i en 3 liters skål eller større) i køleskabet natten over
  • Næste morgen hældes dejen ud på et meldrysset bord, og med en metal dejskraber eller en kniv hakkes passende størrelse boller ud (jeg lavede mine trekantede)
  • Placer bollerne på en bageplade med bagepapir 
  • Tænd en ovn på 250 grader almindelig ovn 
  • Placer en bageplade i ovnen samt en bradepande helt i bunden af ovnen 
  • Når ovnen er helt varm, tages bagepladen ud af ovnen, og bagepapiret med bollerne på trækkes forsigtigt over på den varme bageplade
  • Bagepladen kommes nu hurtigt ind i ovnen, der hældes 1-2 dl vand ned i bradepanden, og ovnen lukkes hurtigt
  • Bollerne bages nu ved 250 grader i 5-7 minutter
  • Herefter skrues ovnen ned på 225 grader almindelig ovn, hvor bollerne bages færdige (omkring 10-15 minutter)
  • Afkøl på en rist
  • Nyd bollerne med hvilket som helst pålæg :-)

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar