tirsdag den 11. august 2015

Verdens bedste panang

Herhjemme er vi ret vilde med maden fra thai restauranten Sala Thai (specielt deres panang), der holder til 400 meter fra hvor vi bor. Dette kan dog også være ret dyrt i længden. Derfor blev jeg super glad, da en veninde for nylig havde købt ind til panang til vores madkub, for jeg anede ikke, at man selv kunne lave en så lækker panang. Den panang vi lavede smagte nemlig stort set ligesådan, som dem man køber! Nogle dage efter (hvor disse billeder er taget), havde jeg købt ind til selv at lave panang, men jeg brugte dog en light kokosmælk fra et almindeligt supermarked. Selvom jeg brugte samme karrypasta, så blev denne panang lidt kedeligt og vandet i smagen, og da jeg brugte light kokosmælken, fik jeg endda en lidt skilt sovs, som det desværre også kan ses på billederne. Senere har jeg dog lavet en fantastisk panang, hvor det eneste jeg gjorde anderledes var at købe en kokosmælk ved min asiatiske købmand. Så mit råd er helt klart: køb kokosmælk ved en asiatisk købmand!


Verdens bedste panang (2 personer)
Ingredienser:
125 g jasmin ris
300-400 g kød i strimler (jeg bruger kyllingebryst skåret i mindre stykker)
30-50 g panang-karrypasta*
2 dl kokosmælk* (hvis du kun har light tilføj da 1-2 spsk mel ned i dåsen, så skiller sovsen ikke)
250 g frosne wok grøntsager
100 g bambusskud*
1-2 spsk kokossukker (eller brun farin) til tilsmagningen

*købes hos asiatisk købmand - i Århus er den bedste Far East Trading overfor Baresso ved banegården :-)


Fremgangsmåde:

  • Sæt vand til risene over at koge
  • Kog risene efter anvisningen på pakken
  • Skær kyllingebrystet i mindre stykker
  • Varm en wok op med lidt olie og ca. 25 g af karrypastaen
  • Når den er varm steges kyllingestykkerne indtil de er færdigstegte
  • Tilføj bambusskud og frosne grøntsager og lad dem tø helt
  • Tilføj nu kokosmælk og rør godt
  • Nu skal panangen smages til med karrypasta og lidt kokossukker/brunfarin 
  • Tip: start med karrypasta indtil smagen er fyldig nok også selvom den er for stærk for dig, og derefter kan der tilføjes sukker som fjerner noget af den stærke smag
  • Server panangen med de kogte jasminris





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar