fredag den 8. juli 2016

Fransk vanilleis

Endelig er min specialeeksamen overstået, og jeg kan nu kalde mig civilingeniør. I gave, da jeg blev færdig, fik jeg bl.a. en ismaskine med kompressor, hvilket er noget jeg ellers havde lovet min kæreste, at jeg ikke ville købe, før vi får mere plads, men så fik jeg heldigvis en i gave ;-) Denne franske vaniljeis er en klassiker, og den smager fantastisk, og så er den lækkert cremet. Det, der er fantastisk ved en ismaskine, er, at der som i denne opskrift ikke behøver at blive benyttet specielt meget fløde, så isen er meget mere let men stadig lige så cremet. Jeg skal snart have lavet endnu en portion til fryseren ;-)


Fransk vanilleis (inspiration: anneauchocolat)
Ingredienser:
4 æggeblommer
75g sukker
1 vaniljestang
1,5 dl fløde
2,5 dl sødmælk


Fremgangsmåde:

  • Flæk vaniljestangen på den lange led
  • Skrab kornene ud og bland dem med halvdelen af sukkeret 
  • Kom vanillesukker og æggeblommerne i en skål og pisk æggesnapsen hvid og luftig
  • Imens varmes mælk, fløde og resten af sukkeret op i en kasserolle til lige under kogepunktet
  • Når massen er varm nok, hældes den i æggesnapsen mens der piskes hurtigt
  • Herefter hældes det hele tilbage i kasserollen og varmes op til 83 grader
  • Hvis man ikke har et termometer, så er de 83 grader kort tid efter at massen er tyknet en smule
  • Herefter køles massen af i et is- eller vandbad indtil den er stuetemperatur
  • Nu kan ismassen køres i ismaskinen 
  • Hvis isen skal i fryseren efter den er kørt i ismaskinen, så husk at sætte bøtten som isen skal være i i fryseren når ismaskinen er startet
  • Når isen er næsten færdig kan der eventuelt tilføjes små stykker cookiedej, knuste oreo, hakket chokolade eller lignende 
  • Kom isen i fryseren og nyd senere eller nyd isen med det samme :-)








Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar