mandag den 4. juli 2016

Marengs fuglereder med flødeskum og bær

At lave marengs er ikke altid lige let. Således måtte jeg også prøve at lave disse fuglereder en tredje gang efter at de to første forsøg var gået mere eller mindre dårligt. Derfor er der her en udførlig beskrivelse, så det måske lykkes for andre i første hug. Fuglereder med flødeskum og bær smager så lækkert, og det er noget vi tit har fået, og nogen gange stadig får, hos vores farmor og farfar. Man kan bruge samme opskrift og fremgangsmåde til at lave små kyskager med, som man fx kan bruge til at pynte kager eller isdesserter med :-)


Marengs fuglereder med flødeskum og bær (6-8 stk fuglereder afhængig af størrelsen)
Ingredienser marengs:
4 æggehvider*
170g almindelig sukker
100g flormelis
1/2 tsk hvid eddike
2 knivspids salt
*Jeg bruger aldrig pasteuriserede æggehvider, men det kan man selvfølgelig sagtens bruge. Vær dog opmærksom på at pasteuriserede æggehvider har et meget forskellig vandindhold, ligesom at helt nylagte æg også har et højt vandindhold. Derfor bruger jeg helst æggehvider fra æg, der er nogle uger gamle.


Ingredienser:
2-3 dl piskefløde
1 stang vanilje
lidt sukker
frugter/bær (her friske jordbær og friske hindbær)
evt. en lille håndfuld chokoladeknapper


Fremgangsmåde:
  • Tag æggene ud af køleskabet gerne 1 time før de skal bruges (tip nr. 1)
  • Læs opskriften igennem inden du begynder
  • Tør herefter skål og piskeris af med en helt tør og ren klud/viskestykke, så der ikke er noget vand/skidt/sæbe-rester, der kan drille æggehviderne (tip nr. 2)
  • Jeg benyttede 3.gang min røremaskine, mens de to forsøg, der gik knap så godt, blev gjort med håndmikser, men jeg ved, at det også kan lykkes for mange at bruge håndmikser (tip nr 3) 
  • Æggehvider og salt piskes indtil luftboblerne bliver små og ensformige, og æggehviderne stadig er lidt flydende (æggehviderne skal ikke piskes helt stive til at starte med!) (tip nr 4)
  • Når boblerne er små og ensformige kommes sukker i 1 spsk af gangen mens der piskes (tip nr 5)
  • Herefter tilføjes flormelis på samme måde
  • Nu skulle massen gerne være meget sej og skinnende
  • Tilsidst tilføjes eddiken, som hurtigt piskes i (en fejl jeg gjorde første gang, tror jeg, er at jeg piskede for længe efter eddiken kom i) (tip nr. 6)
  • Kom marengsen i en sprøjtepose med en fin tylle
  • Sprøjt cirkler ud der har en diameter på 5-7cm (husk at slutte af med en forhøjning i kanten, så det ligner en fuglerede)
  • Bag ved 100 grader almindelig ovn (ikke varmluftovn!) i 1 time
  • Skru herefter ned til 50 grader almindelig ovn og lad dem stå i 30 minutter mere
  • Herefter slukkes ovnen og lad nu evt. fuglerederne stå i eftervarmen i 30-60min
  • Når fuglerederne skal spises, piskes piskefløden med lidt sukker og vaniljekorn
  • Fordel vanilje-flødeskummet i fuglerederne og tilføj friske bær og lidt chokoladeknapper


















Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar