onsdag den 6. november 2013

Gulerods rugbrød på surdej

Jeg elsker rugbrød! Men nu når jeg bor i Australien betyder det, at det er noget, man altid selv skal bage. Derfor bage jeg ofte rugbrød i store potioner og fryser resten ned, sådan så jeg altid har noget rugbrød til morgenmaden osv., for der er intet bedre end en lækker skive rugbrød til morgenmad med lækkert pålæg på. Da jeg bor sammen med mennesker, som ikke er vant til rugbrød, kom jeg lidt honning i dejen, for at gøre dejen mindre sur. Honningen kan derfor sagtens undlades, men jeg synes nu også, at honningen gør brødet lidt ekstra sødt og lækkert i smagen sammen med gulerødderne!


Gulerods rugbrød på surdej (2 rugbrød)
Ingredienser: 
250-350 g surdej (jeg brugte denne surdej)
1 kg rugemel
400 g grov mel, fx sigtemel, grahamsmel eller ligende
200 g skårne rugkerner
3 spsk salt
5 spsk honning
200-300 g revne gulerødder
1,2 liter lunkent vand
25 g gær
Græskarkerner
Fremgangsmåde:
  • Lav surdejen som beskrevet her
  • Når surdejen er klar kan rugbrødet nu laves
  • Start med at opløse gæren i vandet 
  • Tilsæt surdejen og rør den godt ud i vandet
  • Tilsæt resten af ingredienserne, på nær gulerødderne
  • Rør godt
  • Tag en potion surdej fra til næste gang, ca. 250-350 g 
  • Tilsæt derefter gulerødderne og ælt dejen godt sammen (ca. i 1 min)
  • Lad dejen hæve et lunt sted tildækket i ca. 2 timer 
  • I smurte forme kommes dejen i (pres dejen flad med en våd dejskraber og drys med græskarkerner)
  • Derefter skal den hæve igen i ca. 1,5 time
  • Forvarm ovn på 220 grader varmluft
  • Når rugbrødene kommes ind sænkes temperaturen til 170 graders varmluft
  • Bag dine rugbrød i ca. 1 time og 15-20 min. 
Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar